10 PIOSENEK O HITLERZE

Posted on 2012/06/22

1


W co niektórych kinach śmieszy (także tylko co niektórych) „Dyktator” Larry’ego Charlesa z Sachą Baronem Cohenem i naszą ulubioną Anną Faris. Ale na miano dyktatora wszechczasów zasłużył sobie ktoś inny niż filmowy Aladeen. Przypominamy najciekawsze piosenki, w których pojawiają się aluzje do Adolfa Hitlera, który na szczęście przestał już szukać elektro po spaleniu Jadłodajni Filozoficznej, ale nieustannie straszy się nim w popkulturze. Bywa potępiany i wyszydzany, czasem ktoś próbuje ujrzeć w nim człowieka, ponad wszystko jednak nadal służy jako uniwersalna metafora zła absolutnego. Poniżej 10 piosenek z odniesieniami do Hitlera.

1. Gene Wilder – „Springtime for Hitler” (1968)

Napisana do musicalu „Producenci” piosenka oparta jest, jak cały zresztą film Mela Brooksa, na złym smaku, którego Brooks stał się symbolem. „Producenci” powstali cztery lata po opublikowaniu przez Susan Sontag „Notatek o Campie”  i cztery lat zanim świat ujrzał „Różowe Flamingi” Johna Watersa. Musical ten, w którym niejacy Max Bialystock i Leo Bloom robią fortunę na artystycznej klapie przedstawienia „Wiosna Hitlera”, opowiada właśnie o sztuce zbijania fortuny na złym smaku, którego skosztować można już w piosence  tytułowej:

Springtime for Hitler and Germany
Deutschland is happy and gay
Springtime for Hitler and Germany
Winter for Poland and France

2. The Boomtown Rats – „(I Never Loved) Eva Braun” (1978)

W pamiętnym trzecim utworze z płyty A Tonic for the Troops The Boomtown Rats to sam Hitler jest podmiotem czynności twórczych. Tekst Boba Geldofa, będący jedną z najzabawniejszych i jednocześnie najostrzejszych uobecnień Hitlera w popkulturze, stanowi rodzaj przewrotnej rozmowy z dyktatorem i jego nieszczerej (?) spowiedzi:

(Are you really going out with Adolf?)
I never loved Eva Braun (oh no?)
A thousand people say I did (oh yeah?)

She was just some girl who was on the make (Yes, we see)
I never heard all the screams (oh no?)
I never saw the blood and dirt and gore (oh yeah?)
That wasn’t part of the dream, (yes, we see)
Of maps and generals and uniforms I’d always like the big parade
I always wanted to be adored – in ’33 I knew I had it made

3. Everything but the Girl – „Little Hitler” (1986)

Nieodżałowana kapela Tracey Thorne i Bena Watta, która zawiesiła swoją działalność dekadę temu, mocno zaznaczyła swoją obecność na rynku muzycznym lat 80. i 90. Kończąca ich trzeci album Baby the Stars Shine Bright piosenka „Little Hitler”, wykorzystywała tytułową frazę (oznaczającą w potocznym sensie pospolitego chama, uzurpatora, małego człowieka o nazistowskich skłonnościach), by zapytać o to, czy wszystkie kobiety kochają się w  faszystach?

Little Hitler, don’t come ’round here again
With your renegade politics r
edder-than-thou-disdain
Thought we were on the same side
B
ut with a fistful of nails and your knives from the Clyde
You’re a little Hitler now  and you’ll grow up heaven knows how
Behind ever big man there’s a small boy
Drink to Stalin and Hitler and Jimmy Boyle
Hard men get all the catches
Every woman loves a fascist 

4. Kate Bush – „Heads We’re Dancing” (1989)

Pochodzący z płyty The Sensual World utwór opowiada historię dziewczyny, ulegającej w 1939 roku urokom przystojnego mężczyzny i zatracającej się z nim w tańcu, by rano zdać sobie sprawę, że tym mężczyzną był… Adolf Hitler.

Standing with your head held high
Hot down to the floor but it couldn’t be You
It couldn’t be You, it’s a picture of Hitler.

Szkoda, że utwór nie doczekał się nowej wersji, kiedy Bush przygotowała w zeszłym roku covery własnych piosenek z The Sensual World i The Red Shoes na płycie Director’s Cut.

5. T.Love – „Warszawa” (1991)

Czasami Hitler bywa oswojoną częścią  szarej, pijackiej rzeczywistości, którą po sobie pozostawił wspólnie z wujkiem Stalinem. Tak było w nagranym tuż po zmianie systemu hymnie T.Love, opowiadającym o, przesiąkniętej do niemożliwości historią, polskiej stolicy. „Warszawa” okazała się najlepszą piosenką w karierze zespołu i niedawno znalazła się na 5. miejscu rankingu polskich piosenek wszechczasów portalu Screenagers.

Gdy patrzę w twe oczy, zmęczone jak moje
To kocham to miasto, zmęczone jak ja
Gdzie Hitler i Stalin zrobili, co swoje
Gdzie wiosna spaliną oddycha

Dyktator pojawia się również w nagrodzonym Yachem teledysku Nery Catineau do tego utworu.

6. Closterkeller – „Władza” (1996)

W tekście „Władzy” Hitler nie zostaje wymieniony z imienia lub nazwiska, ale w utworze użyte są fragmenty z jego wystąpień. Zresztą nie ma wątpliwości, o kogo chodzi, kiedy Anja Orthodox wykrzykuje następujące wersy:

Spijali mu słowa z ust gdy nad nimi stał
Na transparentach i w oczach mieli jego twarz
Ginęli jeden po drugim tylko by jemu służyć
Piekło było na ziemi on stał na górze

7. Radiohead – „Karma Police” (1997)

Hitler jako antyikona mody? Niejasne jest, czy w „Karma Police” Thom Yorke śpiewa o krótkiej chłopięcej fryzurze, czy… o uczesaniu włosów łonowych, których krótkie „pionowe” strzyżenie, przypominające wąsik Adolfa, określa się niekiedy (dokładnie tak, jak w piosence EBTG) mianem „Little Hitler”:

Karma police, arrest this girl
Her Hitler hairdo is making me feel ill
And we have crashed her party

8. Antony and the Johnsons – „Hitler in my heart” (1998)

Poruszający utwór z debiutanckiego albumu Antony’ego Hegarty’ego opowiada o tym, że w każdym drzemie tyleż Żyd, co Hitler, a związki sadomasochistyczne – o czym lubił śpiewać Antony – należą do tych najintensywniejszych:

As I search for a piece of kindness
And I find Hitler in my heart and he is whispering
„As sure as love will spring from the Well of Blood in Vain
Oh Jew!
The Well of Blood in Vain!”

9. Franz Ferdinand – „Walk Away” (2005)

Tyleż zabawny, co smutny utwór z drugiej płyty Franz Ferdinand, kończy się absurdalnymi wersami:

As you walk away the stab of stilettos on a silent night
Stalin smiles and Hitler laughs
Churchill claps Mao Tse-Tung on the back

10. Morrissey – „Oh Phoney” (2010)

Utwór nagrany został już w 1989 roku podczas sesji do albumu Bona Drag. Nie zmieścił się jednak finalnie na płycie i światło dzienne ujrzał dopiero w 2010 roku, kiedy na 20-lecie krążka ukazała się jubileuszowa reedycja Bona Drag. Wśród sześciu dołączonych do niej utworów, znalazło się właśnie „Oh Phoney”, w którym Morrissey śpiewa:

Who can make Hitler seem like a bus conductor?
You do, oh Phoney you do!

by: Adam Kruk 2012

Reklamy