FOTO NR 173

Posted on 2015/09/01

2


foto nr 173

artysta: GEORGE MICHAEL
tytuł: LISTEN WITHOUT PREJUDICE VOL. 1
rok: 1990

Minęło właśnie 25 lat od premiery płyty Listen Without Prejudice vol. 1. Opus magnum George’a Michaela ukazało się trzy lata po wydaniu jego debiutanckiego albumu Faith, który odniósł gigantyczny sukces w Stanach Zjednoczonych, stając się tam najczęściej kupowaną płytą 1988 roku. Z Faith wypuszczono aż 6 singli („I Want Your Sex„, „Faith„, „Father Figure„, „One More Try„, „Monkey„, „Kissing a Fool”), z których 5 zawędrowało na pierwsze miejsce Billboardu, a sam krążek utrzymywał się w rankingu przez rekordowe 87 tygodni. Muzyk zgarnął za swoją pracę kilka statuetek Grammy, w tym dla najlepszego albumu roku. Później stwierdził, że Faith jest jego najbardziej przecenionym dokonaniem.

Co innego z Listen Without Prejudice – z tej krótkiej płyty, która bardziej podobała się w rodzimej Wielkiej Brytanii (Brit Award za album roku), niż w Stanach, wciąż może być dumny. Wyznaczyła ona także ważny moment jego kariery – rozpoczęcia długoletniego konfliktu z koncernem Sony. W jego wyniku George nie zgodził się brać udziału w akcji promocyjnej płyty, stąd brak go na okładce, czy w wideoklipach. Do „Praying for Time” Sony wypuściło teledysk w stylu karaoke, do „Waiting For That Day” wykorzystano nagranie ze studia, w puszczanym wówczas przez MTV na okrągło „Freedom! ’90” wystąpiły największe supermodelki czasu, kiedy modelki naprawdę były super. Pomysł Davida Finchera, który klip wyreżyserował, polegał jednak nie tylko na eksponowaniu pięknych ciał, ale także na destrukcji, znienawidzonych przez samego Michaela symboli jego wizerunku z czasu Faith, takich jak szafa grająca, skórzana kurtka czy gitara.

Listen Without Prejudice zostało w całości wyprodukowane przez Michaela. Prócz wokalu, grał na basie, perkusji, klawiszach i gitarze (odpuścił tylko saksofon, czym zajął się Andy Hamilton). Płytą tą zamierzał pokazać, że nie jest tylko gwiazdą, że naprawdę potrafi pisać piosenki – wszystkie kawałki z wyjątkiem coveru Stevie’go Wondera („They Won’t Go When I Go”) i wykorzystanego w „Waiting For That Day” fragmentu „You Can’t Always Get What You Want” Stonesów, są jego dziełem.

W planach było powstanie Listen Without Prejudice vol. 2, lecz wytwórnia zawiedziona była wynikami sprzedaży, które nawet w połowie nie dorównały Faith, a eskalacja napięć między wokalistą a Sony utrudniała współpracę. Finalnie powstały tylko 4 utwory (w tym słynne „Too Funky”), które trafiły na składankę Red Hot + Dance, dedykowaną walce z AIDS. Było to dla artysty o tyle ważne, że na chorobę cierpiał jego ówczesny partner, brazylijski tancerz Anselmo Feleppa (zmarł w 1993 roku). Niechęć Sony do tego projektu przypieczętowała koniec współpracy Michaela z koncernem.

Foto z Georgem Michaelem: Faith, Make It Big
Więcej fot z płytą
tu

Advertisements