NEONY NA DĘTE
Tym razem ze sceny nie popłyną indie-rockowe dźwięki – zespół Neony postanowił pokazać nieco inną twarz. Specjalnie na 5. Wrocławski Sound, wraz z sekcją dętą formacji Naczynia Połączone utworzą „energetyczną petardę”. Neony zadebiutowały w Jarocinie w 2010 roku wygrywając konkurs młodych talentów. W 2011 roku zespół wydał debiutancki album Niewolnicy Weekendu, który zyskał wiele bardzo dobrych recenzji na łamach branżowych mediów. Siedem osób na scenie, puzon, trąbka i saksofon w połączeniu z surowo brzmiącymi gitarami lat 70. plus ciekawe teksty. Towarzyszący grupie zespół Naczynia Połączone w pełnym składzie będzie można również zobaczyć na tegorocznej edycji przeglądu. „Neony na dęte” to punkt obowiązkowy Wrocławskiego Soundu.
NIGHT OUT
Na arenie polskiej muzyki improwizowanej pojawiła się formacja, której nie sposób przegapić. NIGHT OUT to wrocławski kwartet stworzony przez Piotra Rachonia i Tadeusza Kulasa, który odsłoni przed Państwem autorski świat muzyki. Muzycy nie boją się elektroniki i mocniejszego brzmienia, jednocześnie nie zagłuszając przy tym klasycznego fortepianu Piotra Rachonia. Eksperymentują z niedostępną przestrzenią muzyczną, choć w twórczości Night Out można również doszukać inspiracji zarówno Esbjorn Svensson Trio, jak i Jo Jo Mayerem czy Frankiem Ferdinandem.
Skład zespołu:
Piotr Rachoń – piano
Tadek Kulas – wokal, trąbka, synth., fx
Paweł Konikiewicz – piano, synth.
Marcin Rak – perkusja
FLYING MOSES
Zespół Flying Moses powstał wiosną 2011 roku. Po roku wspólnej pracy zadebiutowali koncertem na festiwalu Slot Art w Lubiążu. Przedstawili tam w pełni autorski materiał, który spotkał się z bardzo entuzjastycznym odbiorem. Miesiąc później, na specjalne zaproszenie organizatorów festiwalu FAMA, wzięli udział w projekcie Laboratorium Muzyki, prowadzonego przez Włodzimierza Pawlika i Adama Klocka, w ramach którego stworzyli i wykonali nową kompozycję na zespół i orkiestrę smyczkową. Za aktywny udział w festiwalu otrzymali wyróżnienie. Kolejnym sukcesem zespołu stało się III miejsce na festiwalu „Muzyczna jesień” w Grodkowie. Wiosna 2013 to z kolei szereg zagranych koncertów, których uhonorowaniem było zaproszenie do zagrania supportu przed wrocławskim występem Sinead O’Connor.
Fuzja rozległych inspiracji dała podstawę do stworzenia eklektycznej, ale spójnej merytorycznie i formalnie koncepcji muzyki, roboczo nazwanej przez zespół „progresywnym popem”. Czerpiąc zarówno z avant popu, jak i nu-jazzu, trip hopu, muzyki klubowej czy nawet awangardowej i folkowej, przy kreowaniu muzycznej przestrzeni grupa zadaje sobie pytania rodzaju: jak brzmiałaby Björk z akompaniamentem Jaga Jazzist? Albo- co wyszłoby z połączenia muzyki Moloko z twórczością Philipa Glassa, bądź Steva Reicha? Czy wreszcie – jak brzmiałby Radiohead, gdyby grał jazz w latach 70-tych, albo Pink Floyd, próbujący swoich sił w drum’n’bassie?
Najbliższe plany zespołu to wydanie dwóch maxisingli oraz przygotowania do nagrania płyty, której premiera planowana jest na wiosnę 2014 roku.
Zespół występuje w składzie:
Katarzyna Pakowska – vocal
Małgorzata Kowalczyk – flet poprzeczny
Szymon Orchowski – klawisze
Arkadiusz Olak – klawisze
Marcin Kużdowicz – gitara
Jakub Wojciechowski – bas
Michał Lange – perkusja
ŜANĜO
To przedsięwzięcie kosmopolityczne mające na celu budzenie świadomości głębokiego związku człowieka z Ziemią. Wielokulturowy wyraz kompozycji muzycznych wzbogacony jest narracją w międzynarodowym języku esperanto. Opowieści tworzą całość, która stanowi powitanie Nowego Roku Słonecznego. Wraz z nim witamy czas pokoju, zgody i radości. Nowy Rok Słoneczny to wielka zmiana – ŜANĜO DE LA VIBRADO DE LA TERGLOBO – ZMIANA WIBRACJI ZIEMI.
SYNAPTINE
Zespół SYNAPTINE to nie tylko grupa muzykujących artystów, ale swoisty manifest filozoficzny wyrażany poprzez muzykę. W założeniu grupa powstała w wyniku przekonania o symptomatyczności muzyki samej w sobie jako pierwotnego kanału dystrybucji przekonań wierzeń, emocji, opinii, a nawet w konsekwencji prawd pokoleniowych i dziejowych.
Muzyka zespołu jest wyrazem tęsknoty za dźwiękami które odzwierciedlają duszę artysty a nie odpowiedzią na własną próżność czy zapotrzebowanie rynku. SYNAPTINE to grupa przyjaciół, a nie projekt zarobkowy. Wiadomość, którą chcą się podzielić ze światem brzmi: muzyka jest w nas – nie musimy się jej uczyć by grać i czuć.m Dla muzyki nie ma granic państwowości – stąd język angielski w twórczości zespołu. Użycie najbardziej rozpowszechnionego i uniwersalnego języka jest próbą rozszerzenia spektrum oddziaływania muzyki, a nie strategią marketingową wytwórni płytowej. Niedoskonałości muzyki bądź poezji w opinii krytyki nie mają najmniejszego znaczenia i wpływu na decyzje i muzykę zespołu. Brak akceptacji, brak sukcesu nie może w żaden sposób zatrzymać prywatnej modlitwy muzykującego – upublicznienie twórczości zespołu nie jest zatem wystawieniem się na rynku współzawodnictwa, a chęcią znalezienia osób myślących podobnie czy też słyszących muzykę podobnie.
Materiał muzyczny zespołu SYNAPTINE to tak naprawdę świadectwo spotkań w duchu umuzykalnienia, a nie wypadkowa wiedzy o tworzeniu kompozycji czy nagrań. Tworzenie muzyki zawsze jest zależne od „kręgosłupa moralnego i muzycznego jej autora” mimo to modlenie się nie jest przecież efektem collage’u inspiracji, a prośbą bądź pokutą. W muzyce zespołu na pewno słychać echa inspiracji zespołami, które tworzyły owe kręgosłupy muzyków w pewnym czasokresie, w przekonaniu twórców nie jest to jednak wyrazem konkretnej inspiracji. Jako, że w tworzą w świecie wymagającym szufladkujących nazw wolą, aby nazwa gatunku ich opisującego brzmiała – acoustic grunge rock – a nie na przykład soft rock czy country ballads lub college music (choć pewnie muzyka SYNAPTINE zawiera elementy wszystkich tych gatunków). Zespół prowadzi działalność stowarzyszeniową organizując muzyków amatorów i nie tylko w nieformalny dom kultury przy Pracowni Projektów Międzykulturowych „Zajezdnia” stowarzyszenia Tratwa – gdzie idea współpracy i aktywizacji młodych muzykujących jest zaczynem powstania nowej jakości w życiu społecznym środowisk muzyków amatorów.
NACZYNIA POŁĄCZONE
Naczynia Połączone to muzyczna formacja szturmowa, której celem jest podbicie terytorium umysłowych wielbicieli różnorakich brzmień. Ta pochodząca z Wrocławia, nieprzewidywalna banda najemników, która przegrupowywała się niejednokrotnie, dokonuje całkowitej destrukcji polskich scen klubowych bez przerwy od stycznia 2009 roku. Niestrudzeni w bojach o każdą jednostkę, zwaną dalej potencjalnym słuchaczem. Nieugięci w walce o sławę, której zwieńczeniem były ordery oraz nagrody – Nagroda Specjalna Katedry Akustyki PWR, zwycięstwo w bitwie „WKURwMC” – Wrocławski Koncert Uzdolnionych Rockowców w Melin Cafe, wyróżnienie podczas X WFFM 2012 – Wrocławski Festival Form Muzycznych, I Miejsce na festiwalu Sounds of Stars, 4 Miejsce podczas festiwalu Rock Nocą, Finalista Muzycznej Bitwy Radia Wrocław 2012, Nagroda publiczności podczas Łykend Promo Festiwal oraz zwycięstwo w Wielkiej Dogrywce tegoż festiwalu. Efektem tej ostatniej była sceniczna wojna na Wyspie Słodowej podczas wrocławskiej 3-majówki 2012. Coroczne występy na wrocławskich juwenaliach, liczne supporty oraz udziały w różnego rodzaju festiwalach świadczą o sile i energii tej formacji, która razi coraz mocniej!
Jesień 2012 roku ma dla zespołu niemałe znaczenie- oto 26 X ukazuje się debiutancka płyta, na której znajduje się siedem w pełni autorskich numerów, nagranych w Studio Dwa Poziomy, w Sosnowcu. Za realizację dźwięku odpowiedzialny był Piotr Kowalski. Patronat medialny nad płytą objęły- Radio Wrocław, owsiaknet.pl, dlastudenta.pl, Magazyn Gitarzysta, Samorząd Politechniki Wrocławskiej oraz agencja Show Time. Siedmiu śmiałków z różnymi muzyczno- militarnymi gustami tworzy mieszankę zaiste wybuchową- od funku przez tradycyjnego rocka, aż po psychodelię. Te brzmienia zaś łączą się z nieprzeciętną warstwą tekstową wokalisty- Macieja Rębilasa. Zburzyli już muzyczny ład i porządek na terenie miasta Wrocław, teraz ta purpurowa kompania podbija obszar całego kraju!
Niech żyje w Waszych głowach!
Niech widnieje na zniszczonych murach!
Niech rozbrzmiewa w Waszych ustach!
Muzyczna rewolucja!
NATALIA LUBRANO
Natalia Lubrano tworzy muzykę, pisze teksty i przede wszystkim śpiewa. Pochodzi z Wrocławia. Ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną I st. im. Grażyny Bacewicz we Wrocławiu oraz prywatną szkołę jazzu „Jazz a Tours” we Francji. Zdobywała szlify na wielu warsztatach jazzowo-bluesowych w Polsce i za granicą. Na polskiej scenie muzycznej znana jest z wieloletniej współpracy ze środowiskiem wrocławskich hip-hopowców oraz ze współpracy zespołem Miloopa, z którym wydała trzy albumy: Nutrition Facts (2005), Unicode (2008), Optica (2011) Wraz z Miloopą pojawiła się na kilku składankach, wydanych m.in. w Wielkiej Brytanii (Knowledge Magazine mix cd ). Z Miloopą zagrała także kilkadziesiąt koncertów przede wszystkim za granicą, m.in. na Sziget Festival, United Islands, Be2gether Festival, Fete De La Musique Luxembourg, United Islands of Prague, Creamfields, JDM Festival, Open’er, Summer of Music, Szene Festival, Green Valley. Z Miloopą odbyła wspólne trasy koncertowe z Jojo Mayer’s Nerve (USA), Beanfield (DE), Micatone (DE), Dj First Rate (UK), Forss vs Borg (Sonar Kollektiv). Występowała również z Andrzejem Smolikiem, a także w projekcie FoxBox u boku Noviki, Marii Peszek i innych reprezentatywnych artystów swego pokolenia. Udzieliła swojego głosu na około dwudziestu albumach innych muzyków. Ostatnio wystąpiła m.in. na 49 Krajowym Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu w koncercie poświęconym pamięci Anny Jantar i Jarosława Kukulskiego pt „Życia mała garść”. W marcu 2012 roku ukazała się autorska płyta wokalistki pt „R.E.S.P.E.C.T.” wydana przez Kayax.
Muzyka Natalii Lubrano to rytmiczny neo-soul w doskonałym wydaniu. Autorski projekt tworzą Natalia Lubrano, Wojciech Orszewski oraz zaproszeni do tego projektu muzycy: klawiszowiec Łukasz Damrych, basista Piotr Nosal oraz perkusista Łukasz Sobolak. Kompozycje Wojtka i Natalii to analogowe brzmienia połączone z delikatną elektroniką zjawiskowym „czarnym” wokalem. Inspiracją dla muzyków do stworzenia tego albumu była twórczość Steviego Wondera, Musiq Soulchild, Dwele i innych twórców nowoczesnej muzyki soul.
Projekt Natalii Lubrano to unikalny miks nu-jazz, chill-out z oldschoolowym funkiem i rdzennym soul. Utwory z najnowszej płyty znalazły się na składankach: 4871 vol 2 (luna music polska) i RAM Chillout in Black 2 (magnetic records). Natalia Lubrano z zespołem jest także finalistką konkursu Coke Live Fresh Noise w 2010 roku, Festiwalu Carpathia 2011 oraz Skoda Auto Muzyka 2012. W tym roku nominowana do nagrody kulturalnej Gazety Wyborczej „Warto”.
JAHGA
Projekt Jahgi – wokalistki, basistki (Lion Vibrations, ex Ragana), który powstał dzięki współpracy z pianistą, kompozytorem i producentem Pawłem Konikiewiczem (Miloopa, Fat Burning Step, Marlene Johnson, Zebra). Powstał jako połączenie dwóch sił, które mogą wnieść kobieta i mężczyzna z dwóch zupełnie różnych stylistycznie, muzycznych światów. Liczy się tu autentyzm – jako odzwierciedlenie wszystkich uczuć, emocji i niepokojów człowieka we współczesnym świecie. Jest to swoiste poszukiwanie wewnętrznego spokoju, ukojenia dla duszy, a zarazem dowód na to, że marzenia sie spełniają pod warunkiem, że dostroi się do odpowiedniej częstotliwości. Muzycznie obrazuje to, co podskórnie zawsze w nas było, co w sposób naturalny wypłynęło na powierzchnię w sprzyjającym miejscu i czasie, pod wpływem wzajemnej relacji, energetycznej wymiany. Czynnikiem spajającym jest nacisk na groove oraz wszechobecna elektronika. To co znalazło się na płycie, jest połączeniem starych old-schoolowych, analogowych brzmień, ze wszystkimi nowoczesnymi możliwościami, jakie daje współczesny świat.
MIXTURA
Mixtura to nowy skład muzyków znanych z różnych rockowych, reggae’owych i hip-hopowych projektów, m.in. formacji EastWest Rockers, Jamal, Ras Luta, Ocean, Managga i Contra. Twórczość Mixtury to nieprzewidywalne połączenie elektroniki, elementów hip-hopu, dubstepu, rocka i jamajskich brzmień. Założycielem i wokalistą formacji jest Grizzlee kojarzony przede wszystkim z popularnego i cenionego soundsystemu EastWest Rockers. Jego głos obecny jest na licznych płytach wielu muzyków, z którymi nawiązał artystyczną współpracę; m.in. Maleo Reggae Rockers, Sidneyem Polakiem, Grubsonem, Molestą, Pezetem, Małolatem, Pokahontaz czy Tabu.
Pierwszy album Mixtury zatytułowany „Duch w Maszynie” to wynik dwuletniej pracy muzyków wspomaganych przez polskich, nietuzinkowych producentów takich jak: Grrracz, Auer, Czarny z HiFi Bandy czy Screwball. Materiał na płycie jest zróżnicowany stylistycznie i tematycznie choć dominują elektroniczne brzmienia współgrające z charakterystycznym głosem Grizzlee’go. Mixtura lubi mieszać składniki stąd na płycie można usłyszeć m.in. solo gitarowe Szymona Chudego, a w utworze „Piętno” gościnnie pojawił się dobrze znany miłośnikom hip-hopu Pezet, który doskonale wkomponował się w ten numer będący jednocześnie pierwszym singlem promującym krążek.
Masteringiem płyty zajął się Marcin Bors, multiinstrumentalista, producent, współpracujący z czołówką polskiej sceny muzycznej. Wydanie zawiera 2 płyty CD, z czego pierwsza stanowi pełnowartościowy materiał: wokal Grizzlee’go oraz elektroniczne brzmienia, natomiast druga płyta to wersja instrumentalna. Wewnątrz znajdują się teksty wszystkich utworów, a całość składa się na szykowną książkę.
Mixtura skład:
Grizzlee – voc.
Akvizytor – gitara & voc.
Grzela – bass / keys / electronic
Bolek – drums / electronic
Tomek Spera – video / vj / designer
BEHAVIOR
Behavior jest formacją muzyczną łączącą różne gatunki muzyki w bardzo charakterystyczną mieszankę dźwiękową. Głównymi eksploatowanymi stylami muzycznymi są hip-hop i cięższe odmiany rocka. Muzycy Behaviora nie lubią nadawać swojej twórczości nazwy czy etykietki, ale zmuszeni nazywają swoją muzykę alternatywną. Każdy słuchacz musi jednak zdefiniować sobie ten gatunek samodzielnie. Behavior ma na swoim koncie dwie płyty, jedną długogrającą „Pro100″ oraz epkę „Fort Polio”. Kapela użyczyła również swojej muzyki do filmu „Chaos” Xawerego Żuławskiego oraz animowanego serialu „Włatcy Móch” Bartka Kędzierskiego. W trakcie swojej działalności zespół pojawił się na wielu scenach festiwalowych. Festiwale, w których brał czynny udział, to między innymi: Slot Art Festiwal w Lubiążu (2 razy), Vena Festiwal, Poviewka w Gliwicach, 7 Festiwal Działań Muzycznych w Bogatyni, Mayday Rock festiwal w Głogowie, 11 Liga Rocka w Jeleniej Górze, Drzewoludy w Gogołowie, RapUp Festiwal w Warszawie, czy Podwodny Wrocław we Wrocławiu. Poza festiwalami zespół nieustannie koncertuje w całej Polsce. Ma za sobą koncerty w takich miastach jak: Warszawa, Łódź , Zielona Góra, Wrocław, Legionowo, Gdańsk, Będzin, Szklarska Poręba i wiele, wiele innych w mniejszych i większych miastach. Poza koncertami klubowymi i plenerowymi muzykę Behaviora można było usłyszeć w Radio Wrocław i Radio Roxy Fm, w których to rozgłośniach zespół zagrał specjalne koncerty. Ostatnimi czasy poza festiwalami, koncertami, radiem i telewizją grupę można było zobaczyć także w teatrze. W marcu 2012 roku Behavior był jednym z uczestników 33 edycji Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, w którym to nurcie OFF prezentował autorski spektakl pod tytułem „Retrospekcje Własne”. Obecnie kapela ma w planach nagranie trzeciej płyty zespołu oraz dalszą działalność koncertową i teatralną.
OCN
Zespół OCN powstał w 2001 roku we Wrocławiu i przez lata funkcjonował pod nazwą Ocean. Grupa ma na swoim koncie setki zagranych koncertów oraz pięć świetnie przyjętych płyt. Single Oceanu w znaczący sposób zaistniały zarówno w rozgłośniach radiowych, jaki i w telewizyjnych stacjach muzycznych. Do najważniejszych warto zaliczyć takie utwory jak „Dzień Dobry”, „Niekumacje”, „Niecierpliwy dostaje mniej”, „To wszystko czego chcesz” czy „Czas by krzyczeć” promujący nominowany do nagrody Fryderyka album „Cztery” czy „W piekle nie będę sam”.
Przełomowy w karierze zespołu okazał się konkurs zorganizowany przez jeden z największych europejskich festiwali, węgierski Sziget. Po raz pierwszy grupa zaprezentowała zupełnie nowy, angielskojęzyczny materiał i finalnie wygrała konkurs. Prosto ze świetnie przyjętego koncertu, w trakcie którego poza nowymi utworami pojawiły się starsze kompozycje z angielskimi tekstami, zespół udał się do studia gdzie zarejestrował nowy singiel „Waterfall”. Piosenka zadebiutowała na 4 miejscu największej rockowej listy w Polsce i szybko dotarła na sam szczyt zestawienia stając się zarazem jednym z największych hitów w podsumowaniu 2012 roku.
Wraz z początkiem 2013 roku zespół dołączył do światowego katalogu artystów firmy Warner Music Group. Międzynarodowy kontrakt uwzględnia wydanie pierwszej angielskojęzycznej płyty zespołu pod tytułem „Waterfall” oraz współpracę na płaszczyźnie managementu oraz bookingu grupy. Za produkcję albumu odpowiada laureat nagrody Grammy – Vance Powell (The White Stripes, The Raconteurs, Kings Of Leon, The Dead Weather), który w styczniu przyleciał do Polski by osobiście nadzorować projekt. W związku z tymi wydarzeniami, zespół podjął decyzję o skróceniu nazwy do OCN.
JOB KARMA
Wrocławska formacja postindustrialno-ambientowa. Powstała w 1997 z inicjatywy Macieja Fretta i Aureliusza Pisarzewskiego. W początkowym okresie (do 1999) skład grupy uzupełniał Jacek Groszek. Zadebiutowali repertuarem muzycznym opartym na brzmieniu urządzeń (generatory dźwięku) oraz elektronicznych instrumentów analogowo-cyfrowych, a także zapętlonych sekwencji transowej rytmiki. Artyści zasłynęli sugestywnymi występami audiowizualnymi, do których oprawę filmowo-graficzną przygotowywał Arkadiusz Bagiński, na stałe zaproszony do współpracy z zespołem artysta zajmujący się rysunkiem, sztuką performance i video art. Ich kolejne produkcje wzbogacone zostały wyrafinowanymi teksturami ambientowymi, fragmentami dialogów z filmów fabularnych i dokumentalnych, archiwalnych słuchowisk oraz transmisji radiowych.
Posługują się wieloma środkami ekspresji dźwiękowej: od syntetycznie preparowanych faktur elektroakustycznych, czy sampling, po zniekształcone lub przetworzone elementy rytmiki, a nawet melodii. Poprzez muzykę oraz starannie przygotowane filmy i grafikę przedstawiają dysfunkcje współczesnej cywilizacji, widmo wojennej zagłady, wrogi człowiekowi system polityczno-religijny, jak również postępujący upadek systemu wartości kosztem postępującej komercjalizacji codziennego funkcjonowania jednostki i społeczeństw.
Od 2000 roku realizują multimedialny projekt „RYTUAL”, polegający na artystycznym eksponowaniu efektów cywilizacyjnego rozwoju człowieka, dostosowując muzykę i materiały filmowe do konkretnych budowli architektonicznych lub szczególnych miejsc o przemysłowym zastosowaniu, w których organizowane są występy na żywo (np. elektrociepłownia, katedra, synagoga, Czarnobyl). Od 2001 roku FRETT z BAGIŃSKIM organizują WROCŁAW INDUSTRIAL FESTIVAL, jedną z najważniejszych obecnie imprez koncertowych popularyzujących współczesne odmiany muzyki i kultury industrialnej.